May 11, 2012

Alhamdulillah~



Bila di kehidupan nyata atau pun facebook
ada orang mention pasal ayah mereka..
mesti aku rase..
life is unfair..
yelah korang ade ayah lagi,
untung lah
 boleh call, boleh cakap2, boleh balik rumah tengok muka ayah..
T-T


tapi..
aku teringat mase program SENSE kat Klang haritu..
aku ade 19 orang adik fesi..
malam tu aku berbual dengan setiap sorang..
tanye dorang, adik beradik berape, duk mane, mak keje ape..


Tibe lah kat sorang boy ni.. 
"Hai adik, mak keje ape?"
mak kerja pertahanan awam..'
"oh.. macam kawan akak tu, dia pun ahli SISPA.. ayah adik?
ayah dah meninggal.. masa darjah 4.. demam denggi..


aku pun terdiam..
nak sedapkan ati, aku senyum je..
cakap kat adik tu..
oh, takpe dik, akak pun dah takde ayah.. adik belajar rajin2 tau, 
nanti dah besar boleh tolong mak.. :)


beberape ketika selepas itu...
"adip, sini kejap aku nak cite.."
*menyorok di balik kegelapan*
uwaaaaa.. aku pulak yang menangis
T-T


selama ni aku selalu fikir hidup aku ni macam sedih..
tapi aku tak sedar pun sesungguhnya 
ada (ramai) lagi orang lain
yang kehidupan nye berganda2 sedih..
ade yang lahir2 takde mak, takde ayah..


ade yang tenga survive dekat negara yang tenga bergolak..
ade yang kena bencana alam...


so, seharusnya kite mestilah selalu bersyukur..
dan jangan lah fikir hidup kite ni teruk sangat
sebab ramai lagi org yang kurang bernasib baik..


sekian terima kasih.

No comments: